Omgangsregels zijn afspraken waarin je vastlegt hoe je met elkaar omgaat en welk gedrag je als organisatie goed- en afkeurt. De omgangsregels gelden voor iedereen.
Het actief betrekken van deelnemers, vrijwilligers en medewerkers bij het bespreken van omgangsregels is enorm belangrijk voor de veiligheid binnen je organisatie. Door open communicatie over deze regels aan te moedigen, geef je iedereen de kans om vragen te stellen en input te leveren. Dit kan zowel door directe betrokkenheid bij het ontwikkelingsproces als via een speciaal aangestelde commissie die verantwoordelijk is voor het opstellen van deze omgangsregels. Zo creëer je een veilige en inclusieve omgeving waarin ieders stem wordt gehoord en gerespecteerd.
Bekijk ook de voorbeelden onder het kopje omgaan met sociale onveiligheid waarin we diverse situaties bespreken die de sociale veiligheid aantasten en hoe je hier mee moet omgaan.
Voorbeeld omgangsregels #
Zo willen wij met elkaar omgaan:
- We doen niet mee aan pesten, lachen niemand uit en roddelen niet.
- We respecteren de privacy en grenzen van anderen.
- We accepteren en respecteren iedereen zoals ze zijn, zonder te discrimineren.
- We vallen niemand lastig.
- We gebruiken geen scheldwoorden en maken geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
- We negeren niemand.
- We vechten niet, gebruiken geen geweld, bedreigen niemand en nemen geen wapens mee.
- We respecteren ieders persoonlijke ruimte en raken niemand ongewenst aan.
- We tonen respect voor de levens-, geloofs- en politieke overtuigingen en culturele achtergrond van anderen.
- We vermijden ongewenste vragen of opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
- We zijn ons bewust van en respecteren de leeftijd, sekse, vermogens en beperkingen van anderen.
- Als iemand ons hindert of lastigvalt, vragen we hem/haar hiermee te stoppen. Als dat niet helpt, zoeken we hulp bij anderen.
- We helpen anderen zich ook aan deze afspraken te houden, spreken mensen die zich hier niet aan houden aan en melden dit zo nodig bij het bestuur.